شهرک مسکونی چیتگر

شهرک مسکونی چیتگر با نام پیشین شهرک امام رضا (ع) روبروی پروژه بزرگ هزار و یک شب در منطقه 22 شهر تهران قرار دارد. این شهرک مدرن با کاربری‌ های آموزشی، درمانی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی در زمینی به مساحت 180 هکتار قرار گرفته و پس از آغاز فعالیت شرکت دوان ایرانیان تغییر نام پیدا کرده است. اصلی‌ ترین هدف ساخت این پروژه تحقق طرح معیشتی خانه دار شدن کارکنان و بازنشستگان محترم ارتش با پیش بینی ساخت 20 هزار واحد مسکونی می باشد.

پس از موفقیت عملکرد شرکت دوان در پروژه عرفان در منطقه 22، کارفرمایان و مالکین مختلفی از این منطقه از جمله کارفرمای محترم شهرک مسکونی چیتگر به شرکت دوان ایرانیان مراجعه نمودند و در اواخر سال 92 همکاری دوان در بخش بازاریابی و فروش شهرک مسکونی چیتگر درست زمانی که موضوع تأمین مالی پروژه با مشکلات بسیاری مواجه شده بود آغاز شد.

 

مشکلات پروژه در زمان آغاز به همکاری:

برخی از این مشکلات عبارت بودند از:

1. ارزش بسیار پایین قیمت سهامی که کارکنان از فیش‌ های بازنشستگی و کارمندی خود پرداخت نموده بودند نسبت به ارزش واقعی آن،

2. به فروش نرسیدن سهام‌ های پروژه توسط سهام‌داران،

3. تأمین مالی پروژه و تأثیرات منفی تورم در ارزش سهام‌ های فروخته ‌شده،

4. تأخیر در تحویل برخی از سهام‌ های فروخته ‌شده،

5. ابعاد پروژه،

6. تعهدات به سهامداران پیشین؛ از دیگر مشکلات پیش ‌روی پروژه بود.

شرکت دوان ایرانیان به منظور پیشبرد و مدیریت این پروژه از برند زیرمجموعه خود؛ یعنی شرکت آوانگارد ایرانیان که جهت انجام پروژه‌ های اکونومی تأسیس شده بود، استفاده کرد و نیروهای پرورش ‌یافته در شرکت دوان و پروژه عرفان را با یک چارت کاملاً جدا و البته با سیاست‌ های اتاق فکری دوان در این پروژه به کار گرفت. با توجه به ماهیت پروژه برای نخستین بار 

ما از هدف به برنامه رسیدیم.

 بدین ترتیب تمام برنامه‌ ریزی‌ ها و استراتژی‌ ها را جهت دستیابی به هدفمان؛ یعنی تبدیل کردن پروژه به شلوغ‌ ترین پروژه فروش ایران و ایجاد صف نوبت‌ گیری مردم جهت خرید آغاز نمودیم.

با تعیین استراتژی‌ های دقیق و منظم فروش و بازاریابی و با استقرار دفتر فروش در محوطه پروژه و ایجاد صف متقاضیان با هماهنگی کارفرما و بدون اطلاع سایرین، توانستیم قیمت سهام را به قیمت اصلی و واقعی آن برگردانیم و جان تازه ‌ای به خرید و فروش سهام ببخشیم.

برخی از اقدامات مهم و تأثیرگذار برندینگ در راستای موفقیت این پروژه عبارتند از:

  • - اجرای ساینژهای معرفی پروژه در شهرک،
  • - تغییر نام پروژه از شهرک امام رضا به شهرک مسکونی چیتگر،
  • - نام‌ گذاری تمامی بلوک‌ های ساختمانی،تغییر نام شرکت سازنده از عمران هادی به توسعه عمران چیتگر.

 

در این پروژه ما توانستیم 1000 واحد مسکونی را به فروش برسانیم و با تزریق اقتصادی که در آن زمان صورت گرفته بود، بیش از 1200 واحد مسکونی را به سهامداران تحویل دهیم. شرکت دوان ایرانیان آماده تحویل 9 الی 10 هزار واحد مسکونی دیگر طی 2-3 سال آتی بود که قرارداد با رضایت کامل کارفرما و علی‌ رغم توصیه‌ های شرکت ما خاتمه یافت.

این پروژه یکی از به یادماندنی‌ترین پروژه‌ های شرکت دوان ایرانیان و آوانگارد ایرانیان است که طی آن توانست تمام رکوردهای پیشین آوانگارد از جمله تعداد کارکنان به کار گرفته شده در پروژه، تعداد دفترهای فروش، ایجاد صف ‌های مردم جهت خرید و ... را بشکند. همچنین همکاری با شرکت داروگ در تبلیغات از دیگر تجربه‌ های خوب این پروژه برای شرکت ما محسوب می‌ شود.

 

 

 

برج مسکونی اطلس کیش (جزیره کیش)

"اعتقاد راسخ به ویژگی های پروژه و اطمینان قلبی از موفقیت آن کلید اصلی موفقیت در امر فروش می باشد."


برج های مسکونی-ساحلی اطلس کیش در سواحل نیلگون خلیج فارس در سال 1391 و با توجه به سابقه موفقیت آمیز همکاری با کارفرمای پروژه، شرکت ایرانیان اطلس، جهت انجام کلیه امور بازاریابی و فروش به شرکت دوان ایرانیان واگذار شد. در آن زمان، پافشاری کارفرما بر یکجا فروشی پروژه منجر به آن شد که دوان ایرانیان پس از مشاهده ترجیحات کارفرما و علیرغم ارائه پیشنهادات متنوع در زمینه تک فروشی، به همکاری خود در این پروژه خاتمه دهد. در سال 1393 پس از تغییرات سازمانی در شرکت ایرانیان اطلس و رویکرد مجدد ایشان به تک فروشی در برج اطلس کیش، همکاری دوان ایرانیان در این پروژه مجدداً از سر گرفته شد.


مهم ترین چالش های پیش روی ما در زمان ورود به پروژه عدم یکپارچگی مدیریتی، ذهنیت منفی مخاطبان نسبت به پروژه و عدم قیمتگذاری مناسب واحدهای مسکونی بوده است. به علت تشکیل تیم فروش در غیاب دوان ایرانیان، استراتژی مدیریتی یکپارچه ای در خصوص فعالیت های بازاریابی و فروش وجود نداشت و از این رو قیمتگذاری و محرمانه بودن اطلاعات قیمتگذاری در بازار دچار مشکلات بسیاری شده و همین امر اختلالات بسیاری در روند برنامه ریزی فروش برای تیم دوان ایرانیان را پدید می آورد. از سوی دیگر، تغییر چندباره رویکرد کارفرما منجر به ایجاد ذهنیتی منفی در افراد بومی و ساکنان منطقه شده و از محبوبیت پروژه در میان مخاطبان کاسته شده بود. نکته دیگر آن که کارفرما در فضاسازی های پروژه امکانات تفریحی خاصی برای این برج ها در نظر نگرفته بود و همین امر سبب می شد تا کارشناسان بسیاری تیم دوان را از پذیرش این پروژه منع کنند.


دوان ایرانیان در این زمان تحقیقات بازار گسترده ای را در چندین فاز جهت کسب اطمینان از موفقیت پروژه انجام داد. نتایج این تحقیقات نشان می داد که در صورت افزودن امکانات تفریحی ویژه به مجتمع، هزینه های نگهداری و تعمیرات آن گزاف خواهد شد و از آنجا که غالباً خریداران این پروژه به دنبال خرید مسکن دوم هستند، پرداخت مبالغ هنگفت به منظور تعمیرات و نگهداری برای ایشان منطقی نخواهد بود و چه بسا در این صورت برای بسیاری اقامت در هتل بسیار به صرفه تر از اقامت در واحد مسکونی خواهد بود. در این مرحله، دوان ایرانیان تهدیدهای مطرح شده از جانب آگاهان بازار در زمینه نبود خدمات تفریحی را با هوشمندی به نقطه قوت پروژه تبدیل و آن را به عنوان اهرمی برای کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری و بنابراین سکونت در جزیره کیش مطرح کرد. این نخستین بار بود که یک مجتمع مسکونی با هزینه های نگهداری اقتصادی در کیش به بازار عرضه می شد و به همین علت با بازاری بکر روبرو بود و همین موضوع گروه مخاطب پروژه به منظور انجام امور بازاریابی را در دسته محدودتر و مشخص تری قرار می داد. در مرحله دوم و پس از دریافت بازخوردهای بازدیدکنندگان و مخاطبین بالقوه، فرآیند اصلاح محصول در حین پروسه فروش آغاز شد و طبقه لابی که تا پیش از آن دارای واحدهای مسکونی نیز بود، تماما به کاربرد ورودی و لابی اختصاص داده شده و فضاهای اشتراکی همچون تراس در طبقات بالایی تعریف و بهره برداری شد.


از جمله چالش های پیش روی شرکت دوان در زمان فروش پروژه عدم تمایل کارفرما به تبلیغات شهری نظیر بیلبورد و رسانه های عمومی بوده و بنابراین با اعمال این محدودیت، دوان ایرانیان برنامه بازاریابی خود را بر پایه فروش دوباره به مشتریان پروژه های سابق، تعیین گروه مخاطبین بالقوه و بازاریابی تلفنی و بازاریابی از طریق پیامک و در کنار آن ایجاد باشگاه مشتریان برای خریداران و ذینفعان طرح ریزی کرد. دوان ایرانیان در این پروژه موفق شد 109 واحد مسکونی را طی مدت 2 سال و با تعیین استراتژی های مناسب قیمتگذاری، شرایط پرداخت و تعیین بازه های دقیق فروش و افزایش قیمت پلکانی به فروش برساند. ارائه برنامه جهت مدیریت بهره برداری در این پروژه به عنوان کلید اصلی موفقیت اطلس کیش در بلندمدت از جمله پیشنهادات شرکت دوان ایرانیان به کارفرما بوده است که امید داریم با درایت مدیران، این امر پیگیری و اجرایی شود. اطلس کیش از جمله پروژه هایی است که فرآیند فروش آن از گام نخست تا انتهای پروژه در دست دوان ایرانیان بوده و ما همواره با افتخار از همکاری در این پروژه یاد می کنیم.

 

درباره اطلس کیش:

برج مسکونی اطلس کیش به جهت معماری و موقعیت خاص از سه طرف دارای حداکثر چشم انداز به دریای نیلگون خلیج فارس می باشد. طراحی بسیار زیبا و جذاب و منطبق با ویژگی های اقلیمی جزیره امکان دید دریا از داخل مشاعات و راهروها را به ساکنین می دهد. همچنین وجود باغ بام با امکانات تفریحی در طبقه دوازده و سیزده و چهارده به صورت مشاع، امکان لذت بردن از دید و منظر دریا را در اختیار ساکنان قرار می دهد. انتخاب موقعیت مکانی منحصر به فرد جهت احداث این پروژه از امتیازات برج مسکونی ساحلی اطلس کیش می باشد. ساکنین این برج تنها با صرف پیاده روی 10 دقیقه ای از محل پروژه به تمامی مراکز خرید و تفریحی اصلی جزیره دسترسی خواهند داشت.

این مجموعه در 16 طبقه به مساحت زیر بنای 19000 مترمربع و دارای 110 واحد می باشد و کلیه واحدهای این برج دارای پارکینگ مستقل می باشند. با توجه به انشعابات جداگانه واحدها، هزینه های مالکیتی این مجموعه مسکونی- ساحلی بسیار پایین بوده و این خود از دیگر امتیازات این مجموعه می باشد.

گروه شركت های ساختمانی ايرانيان اطلس، مالک برج مسکونی اطلس کیش، باهدف انجام فعاليت هاي صنعتي و توليدي در نهم اردیبهشت ١٣٦٥ تاسیس و با شماره ٥٩٧٨٤ در اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسیده است. این شرکت از سال ١٣٨٤ با توجه به نياز كشور به ارتقاء كيفيت و افزايش سرعت پروژه هاي ساختماني با سازماندهي مجدد و تمركز بر سرمايه گذاري در صنعت ساخت و ساز، فعاليت هاي خود را در این زمینه ادامه داده است.

 

موقعیت مکانی: جزیره کیش، میدان پرشین، روبروی پلاژ آقایان، برج مسکونی اطلس کیش

 

 

    برج مسکونی اطلس کیش را اینجا ببینید.

 

 

شهرک مسکونی پالم پلازا

شهرک پالم پلازا در يکي از خوش آب و هوا ترين مناطق کلارآباد در فاصله ۱۹۰ کیلومتری ساری، مرکز استان، و ۲۱۲ کیلومتر تهران قرار دارد و با فضايي رويايي در جلگه جنگلی و در مجاورت رودخانه، به صورت کاملا اختصاصي براي سبک زندگي خاصی طراحي شده است. اين شهرک در زمینی به مساحت 86000 متر مربع با مشاعاتی بالغ بر 25000 مترمربع دارای 64 ويلا و امکانات ويژه و منحصر به فردی می باشد و به فاصله اندک از جاده ساحلي در فضايي خارج از بافت بومي، در موقعيتي استثنايي قرار گرفته است. 

 

مشخصات پروژه پالم پلازا:

ویلاهای پروژه پالم پلازا در هشت تیپ مختلف طراحی شده اند که شامل رومانس، دایموند، رویال، ویکتوریا، کرون، ایمپریال، فلورا و کوئین می باشد. این ویلاها در قطعاتی به مساحت 700 تا 1200 مترمربع طراحی و در حال ساخت می باشند و متراژ زیربنای ویلاها از 360 تا 870 مترمربع بنا به خواست و سلیقه مشتریان متفاوت است، بدین صورت که هر تیپ ویلایی خاص علاوه بر مشخصات طراحی و معماری منحصربفرد خود در متراژی خاص نیز طراحی شده است. مجموعه پالم پلازا برای تعداد محدودی ویلا طراحی شده است و هدف اصلی آن ارائه خدمات لوکس و با استانداردهای بالا برای ساکنین است. مدیریت 24 ساعته مجموعه و ارائه خدمات هتلینگ به افراد از ویژگی هایی است که پالم پلازا را از دیگر پروژه های مشابه مجزا می کند. استفاده از گونه های گیاهی مرغوب و منحصر بفرد، طراحی محیطی زیبا و استفاده از درخت های نخل در پروژه همگی در جهت افزایش سطح رفاه و آسایش ساکنین است. 

 

مروری بر امکانات پروژه پالم پلازا:

- مجموعه تفریحی- ورزشی به مساحت 2000 مترمربع شامل استخر سرپوشيده با معماري مدرن، سونای خشک و بخار، سالن بدنسازی، سالن بيليارد، مجموعه گيم نت، تنيس روي ميز، فوتبال دستي و غیره.
- جاده تندرستی به طول 300 متر برای پیاده روی و دوچرخه سواری در فضایی آرام و سرسبز همراه با طراحی آبنمایی زیبا و دست ساز با فواره های هوشمند و نورپردازی در شب
- سیستم مدرن زه کشی با کارآیی 100 درصد جهت انتقال آب باران
- 300 درخت نخل برای زیبایی و طراحی ویژه محیطی
- باغبانی و طراحی فضاهای سبز خلاقانه و با استفاده از بهترین و مرغوب ترین نوع گیاهان و تجهیزات مدرن ساخت و نگهداری فضاهای سبز
- استفاده از گیاه لاوسون برای مرزبندی فضای ویلاها
- ارائه خدمات هتلینگ برای نظافت و نگهداری ویلاها و سیستم تأمین و تحویل مایحتاج ساکنین بدون نیاز به مراجعه حضوری آنها
- انجام امور خشکشویی بدون نیاز به حضور ساکنین
- نگهبانی 24 ساعته
- ارائه خدمات تعمیر و نگهداری تأسیسات به صورت 24 ساعته (مدیریت امکانات)
- طراحی فضای مناسب برای برگزاری مراسم های خاص در ضلع جنوب غربی آبنما؛ مکانی خاص با سیستم صوتی مجهز، طراحی داخلی زیبا و مدیریت کارآمد

 

مالک و سرمایه گذار:

طراحی و معماری این شهرک توسط دانشکده معماری دانشگاه نور انجام شده و مالکان این مجموعه آقایان محسن پیر صالح و مهدی رمضانی می باشند.

 

موقعیت مکانی:

مازندران، کلارآباد، روبروی شهرداری انتهای خیابان کاج، شهرک پالم پلازا

 

شرکت دوان ایرانیان به عنوان مشاور انحصاری بازاریابی، برندینگ و فروش در پروژه پالم پلازا در کنار مالکین این پروژه حضور داشته است. مطالعات بازار، تحقیقات مخاطب شناسی، تعیین استراتژی های بهره برداری، استراتژی قیمت گذاری و پرداخت، مدیریت فروش و تنظیم قراردادها از جمله خدمات شرکت دوان در این پروژه بوده است. 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به جزئیات پروژه پالم پلازا به وب سایت پالم مراجعه کنید:

palmplaza.ir

  

شهرک مسکونی پالم پلازا را اینجا ببینید. 

 

 

 

 

 

سرزمین ایرانیان (استان مرکزی)

پروژه سرزمین ایرانیان نخستین پروژه با مقیاس ملی است که دوان ایرانیان به عنوان مشاور بازاریابی و فروش در آن حضور پیدا کرده است. تواضع و هوشمندی مدیران دوان باعث شد تا با وجود تسلط به مفاهیم بازاریابی و فروش، پیش از ورود به این پروژه مطالعات گسترده ای در زمینه مسائل مربوط به منطقه ویژه اقتصادی و توسعه پروژه به معنای Master Development انجام گیرد تا در نتیجه آن دوان قادر به ترکیب تجربیات استثنایی خود با دانش روز جهان بوده و از این راه بتواند ارائه دهنده خدماتی منحصر به فرد باشد.

 

پروژه سرزمین ایرانیان، اولین منطقه ویژه اقتصادی، تفریحی و گردشگری است که در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تهران، در مجاورت اتوبان تهران-ساوه و در منطقه زرندیه واقع شده است. این پروژه در سال 1392 به منظور انجام فعالیت های بازاریابی، برندینگ و فروش به دوان ایرانیان واگذار شد. کارفرمای این پروژه عظیم شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان است. سرزمين ايرانيان (آي‌لند) به عنوان بزرگ ترین شهرک بین المللی اقامتی، تفریحی، تجاری، ورزشی، درمانی و آموزشی در ایران، اولين مجموعه در كشور بوده كه به طور همزمان دارای سه عنوان است:
- منطقه نمونه گردشگري بين ‌المللي (مصوبه هیأت محترم دولت)
- شهرك نمونه گردشگري (مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری)
- منطقه ويژه اقتصادي (مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی)

 

درباره مالک و سرمایه گذار:

در راستای تحقق سیاست­ های دولت مبنی بر گسترش صنعت گردشگری در ایران و همچنین با توجه به نیاز مبرم کشور و به ­خصوص شهر تهران به افزایش سرانه مناطق تفریحی و گردشگری، شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان به عنوان یک Master Developer (توسعه ­دهنده مادر) پیشرو در این حوزه در تاریخ 1386/3/6 تاسیس گردید. شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان با توجه به مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی، رسالت اصلی شهرک­ سازی و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی و احداث تمامی زیرساخت‌های پروژه (پروژه‌های زیربنایی) شامل احداث کلیه مسیرها، توزیع آب، توزیع برق، جاده‌ها، زون­بندی­ ها و قطعه ­بندی را به عهده دارد تا با احداث زیرساخت­ های پروژه‌های زیربنایی، شرایطی را برای ورود سایر سرمایه­ گذاران در حوزه‌های روبنایی شامل پروژه‌های تفریحی، تجاری و مسکونی به وجود آورد. شرکت توسعه سیاحان سرزمین ایرانیان از طریق مشارکت با مشاوران و شرکت­ های بین ­المللی مطرح در این حوزه، هدف افزایش سطح رفاه جامعه و تامین انتظارات سهامداران را دنبال می­ کند. به جهت پیشبرد اهداف پروژه سرزمین ایرانیان و نبود دانش فنی و تخصصی در بسیاری از حوزه های در دست، این شرکت با هدف اجرای بهترین اقدامات در هر یک از بخش ها با 19 شرکت از متخصصان بین المللی قراردادهایی جهت مشاوره منعقد نموده است.

 

درباره پروژه ملی سرزمین ایرانیان:

سرزمین ایرانیان در زمینی به مساحت 1400 هکتار (معادل سه منطقه شهرداری تهران- مناطق 18، 19، و 20 شهرداری تهران)، دارای 24 کاربری و در سه بخش مجزای اقامتی، تفریحی و کسب و کار تعریف شد و نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی به تهران است. از ویژگی های این پروژه می توان به وسعت بالای مساحت تحت پوشش، استفاده از مشاورین تراز یک خارجی و داخلی به منظور طراحی قسمت های مختلف این پروژه ملی، تنوع کاربری ها (به خصوص کاربری هایی که برای نخستین بار در ایران تعریف شده اند) و حضور سرشناس ترین مدیران کشور به عنوان مشاوران و اعضای کمیته های راهبردی پروژه اشاره کرد که همگی از عوامل افزایش اهمیت و جایگاه عالی این پروژه محسوب می شوند. منطقه زرندیه نیز به دلیل برخورداری از مزایای طبیعی و موقعیت استراتژیک مطلوب، از دیرباز مکانی آباد و امن به شمار می آید که پوشش گیاهی متنوع و طبیعت حاصل از همجواری با رودخانه شور، بستری مناسب برای خلق فضایی ییلاقی، تفریحی و ورزشی را فراهم آورده است. سرزمین ایرانیان با وجود تقسیم بندی هوشمندانه به دو ناحیه (Zone): یک: عمومی، تفریحی و تجاری و دو: مسکونی-اختصاصی، امکان استفاده بازدید کنندگان به صورت آزاد و یا استفاده کنندگان اختصاصی در قالب خریداران ویلاهای مسکونی را فراهم آورده است. ناحیه عمومی این پروژه شامل پیست فرمول 1، بخش تجاری مرکزی (شامل دفاتر کار، شرکت هایی که قصد فراغت از مالیات و عوارض گمرکی دارند و شرکت های چند ملیتی)، انبار و پیست های خاکی، شهر اتوموبیل (Car City)، مرکز تجاری، شهر بازی، پارک آبی، کارتینگ و پیست اسب سواری است.
دوان ایرانیان پس از ورود به این پروژه و با در نظر گرفتن ابعاد آن، فرصت را برای نشان دادن سطح توانایی های خود در بازار املاک و مستغلات ایران مغتنم شمرد. در ابتدای ورود، دوان دانش و تجربه خود را برای فعالیت در چنین پروژه ای مکفی نمی دانست و این امر نشان از تواضع، هوشیاری و آگاهی مدیران دوان ایرانیان داشت. به همین منظور، انجام مطالعات گسترده در فاز اولیه و به منظور کسب اطلاعات در زمینه توسعه در قالب Master Development و پس از آن انجام تحقیقات بازار عمیق و بنیادین در کنار پروسه مطالعات فرصت که در واقع فراهم آورنده ادله کافی به منظور تبیین کاربری های اصلی پروژه بود، آغاز شد. به گفته مدیر عامل دوان ایرانیان، مهندس بشیر انیسی؛ در این فاز دقیق ترین و کامل ترین مطالعات مربوط به منطقه ویژه اقتصادی انجام گرفت.

 

نخستین چالش دوان ایرانیان در این پروژه، انتخاب تعدادی از کاربری های پیشنهاد شده بود که بیشترین بازگشت سرمایه را در کمترین زمان تضمین می کرد.

 

پس از انجام تحلیل های مالی گسترده در طی چندین مرحله، زود بازده ترین قسمت پروژه، "دهکده گلف" شناسایی شد و بازاریابی و فروش 1600 ویلا در زمین هایی با متراژ 400 تا 2500 مترمربع در دستور کار تیم فروش دوان قرار گرفت.
مجموعه گلف سرزمين ايرانيان در زميني بالغ بر 320 هكتار در قلب پروژه سرزمين ايرانيان و داخل بلوار 90 متري واقع شده است و از جمله مهمترین بخش های توسعه این پروژه عظیم می باشد. این مجموعه اقامتی که به پشتوانه جذابیت و محبوبیت ورزش گلف و برمبنای برآورده کردن استانداردهای ویژه این ورزش بنا شده است دارای 7 دریاچه مصنوعی جمعاً به مساحت 3 هکتار می باشد. زمین های چمن گلف در دو فاز در دست اجرا هستند و مساحت 92 هکتار را به خود اختصاص داده اند. این دهکده اقامتی مشتمل بر 1620 واحد مسکونی ویلایی به دور زمین استاندارد گلف با 18 حفره طرح ریزی شده است. بخشی از این ویلا ها در قسمت شمالی زمین گلف و بخش دیگری در قسمت جنوبی و غربی آن واقع شده اند.
قرار گیری دهکده گلف در قلب پروژه سرزمین ایرانیان موقعیت آن را نسبت به سایر بخش ها استراتژیک نموده است. این مجموعه با داشتن زمینی به مساحت 92 هکتار است به عنوان ریه های تنفسی شهرک ایرانیان قلمداد می گردد. دهکده گلف دارای چمن ویژه ای مخصوص بازی گلف است که به صورت انحصاری و برای پروژه زمین گلف، از خارج از ایران وارد شده و طی نظارت مشاوران شرکت پاسفیک کاست دیزاین در شرایط خاصی در ایران، پرورش داده می شود. نگهداری چمن علاوه برتحمیل هزینه های بسیار زیاد ، نیاز به مقدار زیادی آب برای ادامه حیات دارد، اما گونه چمن استفاده شده در این پروژه با در نظر گرفتن شرایط و اقلیم منطقه انتخاب شده و کاملا با شرایط منطقه سازگار می باشد و به علت نوع رویش خاص آن هزینه نگهداری زیادی نیز ندارد.
علاوه بر موقعیت ویژه می توان به طراحی منحصر به فرد مجموعه ویلایی این دهکده نیز اشاره نمود. در این طراحی از مزیت توپوگرافی زمین جهت داشتن دید و منظر ویلاهای به زمین گلف استفاده شده است به طوریکه بسیاری از ویلاهای اطراف زمین امکان دید به فضای سبز را دارا می باشند.

سایر اطلاعات بخش دهکده گلف:
- مجموعه ورزشی و کلوپ گلف
- تالار و سالن اجتماعات مجلل
- زمین تنیس و اسکواش
- استخر و سالن بدنسازی
- رستوران و کافی شاپ
- هتل
- Proshop

 

پس از برگزاری جلسات و نشست های متعدد با کارفرما و تعیین کاربری ها، فرآیند بازاریابی دهکده گلف آغاز شد. از چالش های اصلی این پروژه در فاز بازاریابی می توان به اعتماد سازی برای خریداران اشاره کرد. از آنجایی که در حین عملیات بازاریابی، فعالیت های ساخت و ساز در محل پروژه به طور جدی آغاز نشده بود، دوان ایرانیان برنامه خود را مبنی بر تصویر سازی دقیق از آینده پروژه به منظور جذب خریداران بالقوه و طرح تورهای بازدید از پروژه تنظیم کرد تا خریداران بدون دغدغه از محل پروژه بازدید نموده و بتوانند اطلاعات لازم را در محل پروژه کسب نمایند.
استراتژی فروش در این پروژه، پس از ارائه پیشنهادات متنوع و برگزاری نشست های متناوب که طی آن رضایت کارفرما به صورت کامل حاصل گشت، به چهار شیوه تدوین شد:
1. واگذاری زمین و ویلا
2. واگذاری زمین با مجوز ساخت
3. مشارکت در ساخت با شرکت ها و جذب سرمایه گذار
4. تهاتر

 

یکی از چالش های مهم این پروژه را می توان موضوع "قیمتگذاری" دانست که به دلیل نوین بودن کانسپت پروژه، هیچ یک از روش های متداول در زمینه قیمتگذاری برای این منظور مناسب قلمداد نمی شدند. پس از بررسی استراتژی ها و روش های متفاوت قیمت گذاری، دوان ایرانیان شیوه "قیمت گذاری بر اساس ذهنیت خریدار" را به عنوان مناسب ترین و عملیاتی ترین روش قیمتگذاری در دهکده گلف سرزمین ایران تشخیص داد. بدین منظور، دوان ایرانیان تمرکز خود را بر شناسایی عوامل ایجاد کننده تمایز در این پروژه معطوف کرد. مهمترین ویژگی و عامل تعریف کننده هویت این پروژه استاندارد بالای کیفی آن و تعریف مفاهیم و کاربری هایی بود که تا پیش از این در کشور وجود نداشت، از این رو، ماهیت این پروژه به مثابه «فروش یک رویا» برای مشتریان تعریف شد؛ رویایی لذتبخش که تا پیش از آن وجود نداشت.

از دیگر استراتژی های هوشمندانه دوان ایرانیان در این پروژه ابداع مدل تأمین مالی ویژه درخور ویژگی های اصلی پروژه بوده است. نخستین ویژگی از این مدل مربوط به شرایط رزرو و پیش پرداخت و ویژگی دوم، پرداخت اقساط منوط به پیشرفت فیزیکی پروژه بوده است که این امر خود به خود باعث ایجاد اعتماد در ذهن خریداران می شد.

از ابزار های تبلیغاتی ویژه این پروژه می توان به اقدامات وسیع در حوزه روابط عمومی اشاره کرد. برگزاری همایشی عظیم با محوریت تکنولوژی چمن زمین های گلف توسط متخصص سرشناس و بین المللی زمین های گلف، فیل رایان در سایت پروژه علاوه بر افزایش آگاهی از نام پروژه، باعث بازدید افراد زیادی از محل پروژه می شد و یکی از نخستین اقدامات در حوزه روابط عمومی در نوع خود به شمار می رفت. برگزاری این همایش درست همزمان با فاز فروش و زمان بهره برداری از زمین چمن دهکده گلف بود.
از دیگر فعالیت های دوان ایرانیان پیشنهاد تاسیس یک شرکت بهره بردار از پروژه بود که با موافقت کارفرما مواجه شد اما به دلایلی عملیاتی و مدیریتی در اجرا قادر به کسب موفقیت های چندانی نبود.

دومین زمینه همکاری شرکت دوان ایرانیان با مجموعه سرزمین ایرانیان؛ همکاری در فروش انبارهای منطقه ویژه اقتصادی بوده است که با توجه به قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی اهرمی قوی در راستای ایجاد مزیت رقابتی این پروژه به شمار می رود. به علت وجود معافیت گمرکی، کاربری های متفاوتی برای این انبارها در نظر گرفته شده که مواد غذایی و اسانس، کالاهای سخت، سرهم ساز، ذخیره و غیره نمونه هایی از این کاربری ها هستند.

همکاری دوان با سرزمین ایرانیان منجر به فروش بیش از 100 واحد ویلایی در دهکده گلف زمانی که حتی جاده آن ناحیه ساخته نشده بود، و فروش کل انبارهای منطقه ویژه به یکی از معتبرترین شرکت های ایرانی شد. دوان ایرانیان یکی از مهمترین علل موفقیت خود در این پروژه را انجام مطالعات وسیع و کسب هر روزه دانش مرتبط به منظور بهینه سازی فرآیند های خود می داند.

پروژه سرزمین ایرانیان از جهات بسیاری برای دوان ایرانیان حائز اهمیت است. ابعاد استثنایی پروژه، حضور مدیران سطح عالی کشور، کاربری های نوین، همه از جمله عواملی است که سرزمین ایرانیان را در کارنامه دوان درخشان می سازد. مدیرعامل دوان، مهندس بشیر انیسی، از پروژه سرزمین ایرانیان به عنوان یک فرصت بزرگ آموزشی یاد می کند و یافته های آن را از مهمترین دستاوردهای دوان ایرانیان می داند.

 

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت پروژه دهکده گلف مراجعه فرمایید:

iland-Golf Resort

 سرزمین ایرانیان را اینجا ببینید.

 

 

سرزمین

گلف

 

بازار شمسه (قم)

رکورد دار تعداد اخذ رزرو درکشور در یک روز

بازار شمسه قم

زمان آشنایی شرکت دوان ایرانیان با پروژه شمسه، این پروژه با نام "بازار بزرگ میدان امام خمینی" در جوار حرم حضرت معصومه در شهر قم تحت نظارت شهرداری شهر قم (سازمان زیباسازی اطراف حرم) در حال ساخت و اجرا بود. این بازار با طرح معماری ایرانی-اسلامی دارای 600 واحد تجاری بوده و به واسطه کانسپت خاص آن، از پروژه های متفاوت شرکت دوان محسوب می شود.


کارفرمای محترم پروژه در سال 1392 مناقصه ای در شهر قم به منظور آغاز همکاری با مشاورین بازاریابی و فروش برگزار کرد و شرکت های بسیاری از سرتاسر ایران با توجه به مقیاس و اهمیت این پروژه در سطح ملی و علاقه به همکاری با کارفرمای پروژه، اعلام آمادگی کردند. روش کارفرما برای سنجش عملکرد شرکت های مذکور همراه با بررسی تاریخچه کاری هر یک از آنها و ارزیابی عملکردشان در پروژه های گذشته همراه بود که طی این ارزیابی، شرکت دوان ایرانیان توانست برنده این مناقصه در دو بخش ارزیابی اداری و ارزیابی کیفی باشد و به عنوان مشاور انحصاری بازاریابی و فروش پروژه بازار بزرگ میدان امام خمینی آغاز به کار کند.


درباره پروژه شمسه:

به منظور افزایش ظرفیت فضای پارکینگ حرم حضرت معصومه، سازمان زیباسازی اطراف حرم اقدام به ساخت پارکینگ زیرزمینی در فضای اطراف حرم با نام "پارکینگ زائر" کرده است. در این پروژه بزرگ "زیرسطحی"، دو طبقه آخر یا به عبارتی دو طبقه زیرهمکف (بالای طبقات پارکینگ) به کاربری تجاری یا همان بازاری برای زائرین و مسافران اختصاص داده شد.


چالش اول پروژه: طبق مشاهدات ما، بازارها یا مراکز خرید زیرسطحی در ایران با استقبال خوبی مواجه نشده اند که این موضوع حتی در بازار تهران نیز صدق می کند.


چالش دوم پروژه: نزدیک بودن پروژه بازار بزرگ به دیگر بازارها و مراکز خرید شهر قم دومین چالش پیش روی پروژه بود که تهدید عدم رونق این فضا را افزایش می داد. در همین راستا، مالکین مغازه ها در دیگر پروژه های تجاری در مقابل رونق و توسعه این پروژه جهت گیری بسیار منفی داشتند که این موضوع نشأت گرفته از تحلیل ایشان نسبت به کاهش ارزش سرقفلی املاک خود در صورت رونق گرفتن پروژه بازار حرم بود.


چالش سوم پروژه: چالش سوم مربوط به حجم بالای بدهی های پروژه به پیمانکاران و افراد دیگر بوده است.


با وجود چالش ها و مشکلات پروژه، همکاری با شهرداری قم به عنوان مشاور فروش بازار بزرگ حرم برای شرکت دوان ایرانیان جذابیت های بسیاری به همراه داشت:


انگیزه های دوان برای ورود به پروژه شمسه:

علاقه مدیران شرکت برای مهندسی ارزش پروژه و تبدیل آن به یک پروژه زیرسطحی تجاری موفق برای نخستین بار در ایران با استانداردهای لازم به منظور سرزندگی و رونق مغازه های تجاری اولین انگیزه تیم ما برای اعلام همکاری در این پروژه بوده است. پیش بینی شرکت دوان در آن سال ها نسبت به تغییر روند توسعه مراکز خرید به سمت مدیریت و بهره برداری و فاصله گرفتن از روش های توسعه ای سنتی در این مراکز، تیم ما را بر آن می داشت تا حضور کمتری در پروژه های تجاری داشته و تقریبا برای همکاری در تعداد بسیار اندکی پروژه تجاری اعلام آمادگی کند. با این حال، پتانسیل های بسیار زیاد رشد بازار قم اعم از موقعیت مکانی بسیار استراتژیک آن؛ فرصتی را پیش رو ما گذاشت تا بتوانیم با اقداماتی اعم از مدیریت واگذاری واحدهای تجاری به صورت سرقفلی سعی در تغییر ساختار مدیریتی آن داشته باشیم.


جذابیت دیگر پروژه بازار بزرگ امام خمینی ناشی از وجود پتانسیل های آن برای بازتعریف گروه مخاطب و جایگاه یابی مجدد آن طبق چشم اندازی جدید بود. تیم دوان دوست داشت بازاری تعریف کند که با دیگر "بازارهای اطراف حرم" در کشور تفاوت داشته باشد، کیفیت بالاتری از حیث مدیریت داشته باشد، اجناس با کیفیت تری ارائه کند، گروه مخاطب آن از دهک های اقتصادی بالاتری تعریف شود و مکانی جذاب برای زائرین کشورهای شیعه نشین حاشیه خلیج فارس باشد تا بدین نحو در ترکیبی متعادل با دیگر مراکز تجاری شهر قرار بگیرد و به جای رقابت با هر یک از آنها، بخش غیرفعال بازار را به خود اختصاص دهد و "همکاری" جای رقابت را پر کند.


اقدامات دوان در پروژه شمسه:

در یک بازه زمانی دو ماهه و پیش از آغاز به کار در حوزه فروش، تیم مطالعاتی شرکت انجام تحقیقات بازار و تدوین برنامه های استراتژیک توسعه ای و مهندسی ارزش پروژه را در دستور کار خود قرار داد که بتواند مبنای فعالیت های بعدی بازاریابی و فروش باشد. از جمله اقدامات حائز اهمیت ما، کمپین بازاریابی بسیار موثر در این پروژه و کمپین تبلیغاتی موفق روزنامه همشهری بوده است که به عنوان بهترین طرح تبلیغاتی روزنامه همشهری در آن سال برگزیده شد. با توجه به جایگاه یابی پروژه، تغییر نام آن در دستور کار قرار گرفت و تیم دوان نام بازار "شمسه" را برای این پروژه انتخاب کرد.


ما وظیفه خود را در پیدا کردن راه حلی برای جبران موضوع عدم رونق پروژه و توقف در فروش و واگذاری آن و هویت نه چندان مناسب آن در بازار می دانستیم. پس از دو ماه کار مطالعاتی و اجرای اقدامات تبلیغاتی در راستای پیشبرد کمپین بازاریابی همچون طراحی لوگو و هویت بصری، اجرای بیلبورد، آگهی روزنامه، طراحی و ساخت دفتر اطلاع رسانی و اجرای عملیات روانی در بازار توانستیم با تدوین "استراتژی قیمتگذاری بسیار منحصربفرد، حرفه ای و کارآمد" و استراتژی های فروش؛ رغبت و علاقه مخاطبین به پروژه را به میزانی افزایش دهیم که حاصل آن ایجاد صف خریداران و رزرو دویست و هفتاد مغازه در مدت کوتاه دو هفته ای بوده است.


فرآیند کاری تعریف شده از سمت شهرداری به نحوی بود که طبق آن شرکت در مزایده اجباری تلقی می شد حتی تمامی کسانی که مغازه خود را از پیش رزرو کرده بودند برای قانونی کردن خرید خود باید در این مزایده شرکت می کردند که این موضوع لطمه بسیاری به فرآیند فروش طبق استانداردهای شرکت ما وارد می کرد. در همین اثنا مدیریت و هیئت مدیریت مجموعه کارفرما تغییر کرد و تیم جدید درکی از رکود قبلی پروژه در زمان آغاز به همکاری شرکت دوان ایرانیان نداشت و تصور آنها این بود که موقعیت آن روز با تعداد 270 واحد رزرو شده که فیش های آن در بازار به دو برابر قیمت در حال خرید و فروش بود، فرصت مناسبی برای افزایش قیمت واحدها و حتی عبور قیمتی از تعهدات قبلی به رزروکنندگان است. همین موضوع سبب ایجاد چالش میان شرکت دوان ایرانیان و کارفرما در خصوص استراتژی های فروش شد و کارفرما در مزایده های جدید قیمت های جدید افزایش یافته را اعلام کرد. با این اتفاق در حدود نیمی از متقاضیان قبلی از خرید واحد منصرف شدند و فرآیند فروش با در نظر گرفتن گروه مخاطب جدید ادامه یافت.


آرزوهای دوان در پروژه شمسه در خصوص ایجاد مرکز خریدی با استانداردهای بالا و همراه با مدیریت حرفه ای بهره برداری محقق نشد و امروز تنها برخی از اقدامات بازاریابی و برندینگ ما در این پروژه به یادگار باقی مانده است.

 



برج های مسکونی ستاره پونک (قزوین)

مجتمع مسکونی ستاره پونک در فضایی به مساحت 14630 مترمربع و با هدف ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و تأمین مسکن شهروندان قزوینی طراحی شده است. این پروژه شامل 7 برج با تعداد طبقات 17، 18 و 19 می باشد و در محله پونک با دسترسی از شمال به آزادراه قزوین زنجان، از شرق به بلوار نخبگان و جاده بوستان باراجین، از جنوب به بلوار امیرکبیر و از غرب به خیابان نوروزیان و دانشگاه بین المللی امام خمینی قرار دارد.

مالک و سرمایه گذار پروژه برج های مسکونی ستاره پونک شرکت بهسازان آینده قزوین می باشد که موسسه صندوق ذخيره كاركنان شهرداري قزوين به منظور قدم نهادن در مسير اهداف پيش روي خود اقدام به همکاری مشترک و خريد سهام شركت بهسازان آينده قزوين نموده است.

پروژه مهندسی بازاریابی و فروش برج های مسکونی ستاره پونک قزوین در سال 1392 و با 30 درصد پیشرفت فیزیکی به دوان ایرانیان محول شد. پس از تشکیل تیم کاری و استقرار آن در قزوین، فرآیند تحقیقات بازار شهر قزوین به منظور پشتوانه ای برای قیمت گذاری متناسب با وضعیت عرضه بازار و شناسایی عادات، سبک زندگی و فرهنگ حاکم بر این شهر آغاز شد. در این مرحله با سخت گیری های کارفرما، امکان طراحی بسته قیمتی جذاب از تیم دوان سلب شد. نتایج تحقیقات بازار نیز با حقیقت امر و قیمت نهایی عرضه همخوانی نداشت. همچنین، نکته ای که کارفرما در طراحی پروژه از آن غافل شده این بود که در قزوین تمایل به آپارتمان نشینی بسیار کمتر از سکونت در خانه های ویلایی یا آپارتمان هایی با 5-6 واحد است. با این وجود تیم دوان با رویکرد راهبردی خود اقدام به طراحی و تجهیز دفتر فروش، آماده سازی واحد نمونه در برج به منظور بازدید، طراحی و تنظیم کمپین بازاریابی و فروش و ایجاد صف بازدید نمود. تیم دوان با راهکار های هوشمندانه خود توانست در فاز اول 30 درصد پروژه را به فروش برساند. پس از اتمام فاز اول و با توجه به عدم تزریق منابع مالی حاصل از فروش در پیشرفت فیزیکی پروژه، دوان ایرانیان از تمدید قرارداد فروش فاز دوم با شرکت بهسازان آینده قزوین خودداری کرد. دوان ایرانیان با افتخار این پروژه را به عنوان درسی برای پایبندی عمیق تر به اصول حرفه ای خود، اهمیت نقش ارزیاب در تیم کاری و تجربه ای برای پردازش دقیق تر اطلاعات در پرونده کاری خود ثبت کرده است.

 «تمرکز اصلی ترین درسی است که دوان ایرانیان از پروژه ستاره پونک آموخت.»

مدیر توسعه دوان ایرانیان

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت پروژه مراجعه فرمایید:

http://www.setarepounak.com

 

 

شهرک مسکونی آرمانی (نوشهر)

پروژه ویلایی آرمانی یکی از پروژه های شاخص در منطقه شمال کشور می باشد. این مجموعه یکی از پروژه های شاخص گروه مسعود مشاور می باشد که در 10 کیلومتری نور به نوشهر با مساحت 74000 متر مربع با 76 قطعه تقسیم شده از 500 متر مربع تا 1300 متر مربع همراه با پیست دوچرخه سواری، جاده تندرستی، فضاهای بازی، باند هلیکوپتر و ... می باشد. از جمله ویژگی های این پروژه طراحی براساس انتخاب طرح ویلا بر اساس خواست و سلیقه مشتریان می باشد.

گروه معماری مسعود مشاور و همکاران از سال 59 آغاز شد. مزیت خاص و رقابتی پروژه های مسعود مشاور و همکاران پایه ریزی طراحی بر اساس اصول سبک مدرن می باشد.

شرکت دوان ایرانیان در سال 1390 به عنوان مشاور مهندسی بازاریابی و فروش با این مجموعه همکاری نموده است.

 

 

 

 

 

 

 

برج مسکونی وردآورد

پروژه مسکونی 40 واحدی وردآورد در زمینی به متراژ 2000 مترمربع در خیابان امام حسین شهر وردآورد واقع شده است. این پروژه دارای 40 واحد مسکونی در 4 بلوک می باشد.

مشخصات پروژه:

تعداد طبقات در هر بلوک: 5 طبقه

تعداد واحد در هر طبقه: 2 واحد

واحدهای 110 متری (سه خوابه): 30 واحد

واحدهای 112 متری (سه خوابه): 10 واحد

تعداد طبقات پارکینگ: 2 طبقه به علاوه 12 پارکینگ اضافی

در تاریخ دیماه 1391 قرارداد کارگزاری انحصاری خدمات مهندسی بازاریابی و فروش این پروژه میان شرکت دوان ایرانیان و کارفرمای پروژه منعقد گردید.

 

 

 

 

میدان میوه و تره بار (یزد)

حضور استراتژیک دوان و استفاده از فنون مذاکره تأثیرگذار


کارفرما: شرکت ساز پایدار قرن و شهرداری یزد


آغاز همکاری شرکت دوان ایرانیان با سازه پایدار قرن با پروژه عرفان همراه بوده است. عملکرد تیم دوان و نتایج فروش حاصل از آن به عنوان کارنامه ای درخشان در میان رقبا و همکاران سازه پایدار تلقی می شد، لیکن بسیاری این موفقیت را مرتبط با خصوصیت های خود پروژه و شرایط آن می دانستند. از این رو مدیران دوان برای اثبات قابلیت های خود در مواجه با چالش های بزرگ، دعوت شرکت سازه پایدار برای انجام امور مشاوره بازاریابی و فروش یکی از پر رکودترین پروژه های این شرکت را به عنوان "یک موقعیت عالی برای رشد و پیشرفت و یادگیری بیشتر" در سال 1391 پذیرفت: بازار میوه تره بار یزد.


داستان شکل گیری بازار میوه و تره بازار یزد و چالش های پیش روی این پروژه:

یزد همچون بسیاری از شهرهای دیگر در مرکز شهر و در پرترددترین نقطه آن دارای بازار میوه و تره بار چندین ساله بود که قدمت آن به حدود 50 سال می رسید و مالک اصلی آن شهرداری یزد بود. فعالان این بازار به صورت مستأجرین شهرداری در این مرکز فعال بوده و این بازار حتی در مقیاس ملی دارای اهمیت بسیاری بود. چند سال قبل از ورود دوان به این پروژه مالکین (شهرداری و سازه پایدار قرن) این مرکز به دلیل مشکلات پیش آمده همچون عدم پرداخت اجاره از سمت مغازه داران و مشکلات ایجاد شده در شهر همچون ترافیک و ازدحام در مرکز تصمیم به جابجایی این بازار گرفتند. راه حل مد نظر مالکین انتخاب زمینی در حاشیه شهر، ساخت غرفه های تره بار و اجبار مستأجرین به جابجایی به این مرکز جدید بود. مهم ترین چالش و مشکل این راه حل را می توان عدم مشورت با مغازه داران در ساخت مرکز جدید، جمع آوری نقطه نظرات آنها در طراحی آن و عدم جذب مشارکت صنف میوه و تره بار در جابجایی دانست و می توان گفت برخورد آنها با این برنامه ریزی بسیار ستادی و مدیریتی بوده و حساسیت های کسب و کار در آن لحاظ نشده بود.


تیم دوان طبق تجربیات خود این موضوع را به خوبی می دانست که در ساخت و توسعه یک مرکز کسب و کار، خصوصا یک مرکز تخصصی، نخستین اصل موفقیت جذب مشارکت ذی نفعان آن بازار و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با کل گروه و یا با تعدادی از اعضای صاحب اختیار و قدرت در بازار است و هیچ بازار موفقی در اصناف قدرتمند همچون طلا، فرش و تره بار به تنهایی و بدون خرد جمعی و بدون شناخت نیازهای مخاطب قابل توسعه نیست. از این رو همین موضوع کلید اصلی حل خود مشکل شد: جذب مشارکت.


با وجود این مشکل اساسی یعنی عدم استقبال مخاطبین از پروژه؛ دوان خود را ملزم به فعالیت در این پروژه می دانست. تحقیقات ما نشان می داد یکی از دلایل عدم رغبت مغازه داران به جابجایی نشأت گرفته از میزان اجاره پرداختی بود که با جابجایی به بازار جدید رقم آن به چندین برابر افزایش می یافت. از سوی دیگر مدل واگذاری در بازار جدید به صورت فروش تعیین شده بود بدان معنا که صاحبین صنف یا مجبور به خرید غرفه در بازار جدید بودند و یا باید آن را از یک مالک خصوصی و نه شهرداری اجاره می کردند که این موضوع به هیچ وجه برای آنها توجیه پذیر نبود و این عدم رضایت را از طریق تحصن و گردهمایی مقابل ادارات دولتی و یا منزل مقامات نشان می دادند. حساسیت این موضوع از سوی دیگر به دلیل نزدیکی به انتخابات سال 92، بسیار بالا رفته بود و هرگونه اغتشاش و نارضایتی جمعی می توانست از بعد سیاسی معنادار قلمداد شود. این اولین تجربه دوان ایرانیان بود که مدیران و استراتژیست های سازمان به مدت 22 روز به صورت شبانه روزی در پروژه مستقر شدند و در ارتباط تنگاتنگ با گروه مخاطب اقدام به برنامه ریزی و تعیین استراتژی های توسعه کردند و می توان از آن به عنوان یکی از سخت ترین و در عین حال جذاب ترین تجربیات دوان نام برد.

 

درباره بازار میوه و تره بار یزد:

این پروژه در زمینی به مساحت 50 هکتار و زیر بنایی حدود 175000 متر مربع با امکاناتی از قبیل غرفه های عمده فروشی میوه و تره بار، سردخانه، باسکول، بازارچه خشکبار و مواد لبنی و پروتئینی، مهمانسرا، مسجد، بانک، غرفه های خرده فروشی و رستوران و چایخانه در 8 فاز طراحی شده است.


شرح اقدامات دوان:

به دلیل چالش های اجتماعی و سیاسی ناشی از مشکل عدم رغبت به جابجایی صاحبین صنف تره و بار، دوان ایرانیان اولین گام از اقدامات خود را به گفتگو با مقامات مسئول و تأثیرگذار در این ماجرا اختصاص داد تا با ارائه شرح اقدامات آتی خود بتواند حمایت این دسته را جلب کند. در گام بعدی اقدامات بازاریابی، معرفی پروژه به صورت فرد به فرد انجام گرفت و تیم فروش دوان جلسات متعددی را با اشخاص متعددی به صورت جلسات فردی برگزار کرد تا بتواند اهداف و چشم انداز پروژه را به دور از هرگونه جهت گیری معرفی کند. گرچه افتتاح بازار جدید مخالفان بسیاری داشت به نحوی که برای ابراز مخالفت خود با این پروژه اقدام به ساخت و توسعه بازاری جدیدی در شهر مجاور به نام بازار شاهدیه کرده بودند؛ با این حال ما پیش از هرگونه اقدام اطلاع رسانی عمومی موفق به فروش بیش از نیمی از واحدهای تجاری این بازار کردیم و از این طریق، نیروهای تأثیرگذار در بازار قدیم رفته رفته برای حضور در بازار جدید تمایل بیشتری پیدا کردند. بازار جدید در حال حاضر فعال است و به روند خود ادامه می دهد و هدف اصلی حاصل از فروش یعنی برگشت سرمایه سرمایه گذاران با موفقیت تحقق یافت. ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می رسد که به اعتقاد ما بازار میوه و تره بار یزد می توانست با کیفیتی بهتر و با ارائه خدماتی بیشتر توسعه پیدا کند.

 

دوان در پروژه بازار میوه و تره بار یزد بیش از آنکه نقش مدیریت فروش را ایفا کند، یک "ستاد فرماندهی" بود. ما در این پروژه به معنای واقعی کلمه از "برنامه ریزی استراتژیک" بهره گرفتیم و عملکرد درخشان ما در مذاکرات تک به تک و فردی نمایان شد. هر یک از این مذاکرات با بزرگان بازار پس از ساعت ها مطالعه روی ساختار اقتصادی-اجتماعی بازار و شناخت روی شخص مذکور صورت می پذیرفت. همچنین می توان این پروژه را به عنوان سخت ترین پروژه از لحاظ استفاده از تکنیک های عملیات روانی دانست. از آنجاییکه مردمان یزد به سخت کوشی و منطقی بودن در کسب و کار معروف هستند، تجربه ما نشان داد که هیچ فعالیت تبلیغاتی و عملیات روانی در این جامعه، خصوصا در میان فعالان کسب و کار صنفی پاسخگو نخواهد بود. همچنین بعد سیاسی- اجتماعی این پروژه نیز تیم دوان را درگیر نوعی فعالیت بسیار عمیق جامعه شناختی کرد و در نهایت تمامی این موارد تجربه کار در بازار میوه تره بار یزد را فراموش نشدنی ساخت.

 

 

 

 

Page 1 of 3