تحقیقات بازار

تحقیقات بازار یکی از روش های بررسی اجمالی خواسته ها، نیازها و باورهای مصرف کنندگان است. از یافته های تحقیقات بازار می توان در راستای تصمیم گیری برای بازاریابی یک محصول ویژه بهره برد. پیتر دراکر همواره بر این باور بود که تحقیقات بازار جوهره اصلی بازاریابی است. تحقیقات بازار روشی برای مطالعه و جمع آوری اطلاعات در رابطه با نیازهای مصرف کنندگان توسط تولیدکنندگان و فعالان عرصه بازار است. تحقیقات بازار منسجم، کیفی و همراه با استراتژی های توسعه ای؛ نقطه آغاز پیشبرد تمامی پروژه های شرکت دوان ایرانیان در حوزه های مهندسی بازاریابی و فروش و همچنین مطالعات فرصت می باشد.


از طریق انجام تحقیقات بازار می توان به موارد زیر دست یافت:


• اطلاعات بازار:

میزان عرضه و تقاضای بازار املاک و مستغلات، انواع قیمتگذاری در صنعت ساختمان و شناسایی مشتریان بالقوه و بالفعل از ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی و شناسایی نیازهای آنها از جمله بخش های بسیار تأثیرگذار در شکل گیری شالوده مدیریت استراتژیک پروژه ها توسط شرکت دوان ایرانیان می باشد.


• دسته بندی بازار:

دسته بندی بازار در واقع تقسیم بندی بازار یا جمعیت به زیر گروه هایی با انگیزه های مشترک است. از این روش برای دسته بندی بر حسب تفاوت های جغرافیایی، جمعیت شناسی (سن، جنسیت، نژاد و غیره)، تفاوت های شخصیتی، تفاوت در مصرف و تفاوت در انگیزه های مختلف خرید در بازار املاک و مستغلات استفاده می شود. تدوین استراتژی های بازاریابی و فروش در هر دسته بندی نیازمند درک عمیق نیازها، سلایق و انگیزه های آن بازار می باشد.


• تمایل های جدید بازار:

تمایلات جدید بازار حرکت به سمت بالا یا پایین در یک بازار در یک دوره زمانی مشخص است. تخمین اندازه بازار ممکن است در شرایطی که نوآوری جدید به بازار ارائه می شود دشوار تر باشد. در این شرایط، نتایج با بررسی مشتریان بالقوه یا دسته بندی مشتریان به دست می آید.


• تحلیل SWOT:

SWOT یک تحلیل مکتوب از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های موجود در یک نهاد کسب و کار است. چنین تحلیلی ممکن است با هدف بررسی وضعیت رقابتی انجام گیرد. در این حالت این تحلیل به سازمان ها نشان می دهد که چطور آمیخته بازاریابی خود را برنامه ریزی کنند.


شاخص دیگری که با تحقیقات بازار مشخص می شود کارآیی بازاریابی است. این شاخص شامل موارد زیر است:


• تحلیل مشتری (دسته بندی مشتریان هدف)
• مدلسازی انتخاب
• تحلیل رقبا
• تحلیل ریسک
• تحقیق محصول
• تحقیقات تبلیغات
• مدلسازی آمیخته بازاریابی
• آزمون شبیه سازی شده بازاریابی

 

راجع به مطالعات فرصت بخوانید:

مطالعات فرصت